نگهداری از مبلمان در منزل برای طول عمر مبل

راهنمای نگهداری از مبلمان در منزل برای طول عمر بیشتر مبل. دانستن راه های نگهداری از مبلمان برای تمیز و سالم نگه داشتن مبلمان راهکارهای مهمی را باید به کار گرفت که گاهی نسبت به آنها سهل انگاری می کنیم. رعایت این نکات زمان تعمیر مبلمان را به تعویق می اندازد و کمک می کند تا مبلمانی سالم و زیبا داشته باشیم. به طور معمول مبلمان ها باید تا ۷ الی ۱۰ سال نیاز به تعمیر مبل پیدا نکنند اما متاسفانه بیشتر ما به نکات مرتبط با نگهداری مبلمان توجه خاصی نمی کنیم و در نتیجه مبلمان ما زودتر از زمانی که باید، نیازمند تعمیر می شود. در اینجا نکاتی را با هم بررسی خواهیم کرد که ممکن است تعدادی از آن ها را بدانیم که تنها حکم یادآوری برایمان خواهد داشت اما ممکن است برخی دیگر را ندانیم که خوب است متوجه اهمیتشان شویم.

 

نگهداری از مبلمان بخاطر قیمت ان و استفاده زیاد از آن بسیار مهم می باشد و تاثیر مستقیم بر افزایش طول عمر مبلمان دارد. مساله مهمی که در این زمینه وجود دارد، متفاوت بودن روش های مراقبت از مبل با توجه به جنس آنها می باشد. جهت استفاده طولانی مدت و بهینه از مبلمان رعایت چند نکته ضروری می باشد.

از کاور مبل یا پیراهن مبل استفاده کنید

قطعی ترین راه برای تمیز نگه داشتن مبل که به طور حتم استفاده و عدم استفاده از آن تاثیر مشهودی خواهد گذاشت، کاور مبل است. کاور مبل مانع از نفوذ هر گونه لکه، کثیفی، و گرد وغبار به روی پارچه مبل خواهد شد و پارچه مبلمان را حتی بعد از سال ها استفاده مانند روز اول تمیز نگه می دارد. کاور مبل برای خانه هایی که کودک خردسال دارند یا ساعت های زیادی روی مبلمان می نشینند یا پارچه ی مبلی با رنگ بسیار روشن دارند بسیار ضروری است.

مبلمانتان را تمیز کنید

اگر روی کاناپه چای، غذا، و میوه می خورید حتما باید به طور منظم مبلمانتان را تمیز کنید. حتی اگر خیلی مواظب هستید تا چیزی روی مبل نریزد به دلیل اینکه در معرض گرد و خاک هستند کثیف می شوند و نیاز به تمیز کردن دارند. اگر زمانی لکه ی خاصی روی مبلمانتون ریخت بهتر هست لکه بر دقیق آن مایع را در گوگل جستجو کنید و مشخصا از آن استفاده نمایید. اگر نوشیدنی یا لکه ای روی مبلمانتان ریخت خیلی فوری اقدام به پاک کردن آن لکه کنید. اگر اجازه دهید تا لکه ها روی پارچه مبل باقی بمانند ممکن هست به بافت پارچه نفوذ کنند و دیگر هیچ زمان امکان پاک کردن آن ها نباشد البته که به نوع پارچه و نوع لکه بستگی دارد اما اگر خیلی سریع به آن توجه نکنید احتمال دارد که برای همیشه آن لکه باقی بمانند.

مبلمان را مرطب گرد گیری کنید

مبلمان را مرتب گردگیری کنید که بیشتر با کمک جاروبرقی انجام می شود. البته می توان از یک دستمال خشک نیز استفاده کرد. توجه داشته باشید که برای تمیز کردن گرد و خاک مبلمان از دستمال مرطوب استفاده نکیند. زیرا منجر به لک شدن بیشتر مبل می شود. حداقل هفته ای یک بار گرد و خاک مبل خود را تمیز کنید.

 مبلمان را بصورت دوره ای شستشوی کنید

نکته دیگر که در نگهداری از مبلمان باید به آن توجه داشته باشید نحوه شستشوی آن است، معمولاً بر روی مبلمان برچسبی وجود دارد که در آن مشخص‌ شده است برای شستشوی مبلمان خود از چه موادی استفاده کنید. بنابراین در صورت لک و کثیف شدن مبلمان از مواد شوینده سازگار با پارچه مبل خود استفاده نمایید و سعی کنید از مواد شوینده شیمیایی استفاده نکنید. این مواد باعث آسیب به بافت پارچه و تغییر رنگ آن خواهد شد. برای نگهداری از مبلمان به‌طور صحیح و پاک کردن لک مبلمان از آب و صابون و یا محلول‌های خانگی آب و الکل و سرکه و الکل استفاده نمایید. همچنین سعی کنید پارچه و کوسن مبلمان خود را با دست شستشو دهید. استفاده از ماشین لباسشویی باعث خراب شدن کوسن‌ها و در مواردی تغییر رنگ خواهد شد.
همچنین در نگهداری از مبلمان به این نکته توجه نمایید که اگر مبل خود را به‌طور کامل شسته‌اید آن را در مقابل آفتاب قرار دهید تا چوب آن کاملاً خشک شود چراکه رطوبت و آب باعث بو گرفتن مبل و پوسیدگی و فرسایش چوب مبل و در مواردی کپک لایه‌های داخل آن خواهد شد؛ بنابراین پس از شستشو آن را در مقابل آفتاب قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

لکه گیری مبلمان

اگر چیزی روی مبل ریخت که لکه میشود سریعاً ان را از روی پارچه بردارید زیرا گذر زمان باعث جذب لک توسط پارچه و دشواری پاک کردن آن می شود. در ابتدا رطوبت جسم لک کننده را با یک دستمال نرم و یا رطوبت گیر بگیرید. برای پاک کردن پارچه از آب گرم ؛ دستمال تمیز و مواد شوینده مناسب استفاده نمایید. جهت خشک کردن از نور مستقیم خورشید و یا حرارت زیاد اطو استفاده ننمایید و بلکه می توان از سشوار یا افتاب کم استفاده کرد.

مبلمان را در معرض حرارت و نور خورشید نگذارید:

نور خورشید بعضی از پارچه ی مبل ها را سفید می کند و رنگ آن ها را می برد بنابراین مهم هست که مبلتان را در معرض نور خورشید نگذارید اگر پشت مبلمانتان هم در مقابل خورشید هست بعد از زمان طولانی رنگ آن کم رنگ خواهد شد یا اگر نیمی از مبل در برابر آفتاب قرار دارد رنگ آن قسمت نسبت به نیمه ی دیگر که در سایه است کم رنگ تر خواهد شد. مراقب باشید که مبلمانتان در برابر نور خورشید نباشد یا اگر مجبور به قرار دادن مبل در برابر نور خورشید هستید حتما از کاور مبل استفاده کنید.